سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

سلام

چند وقتی است که مجددا فرصت کسب علم و دانش برایم فراهم شد، در دانشگاهی که آزاد است و البته اسلامی!  نکته ای که در این دانشگاه از ابتدا برایم جالب بود اینکه همه خانمهای دانشجوی دانشگاه از چادر استفاده می کردند. در نگاه اول با خودم گفتم حتما به خاطر اسلامی بودن این دانشگاه هست! اما پس از مدتی با مشاهده چادرهایی که به زمین و روی گرد وخاک کشیده می شد و با مشاهده برادران حراست جمع و جور می شد! متوجه شدم که داستان چیز دیگری است، " اجباری بودن استفاده از چادر در این دانشگاه! "...

و اما این موضوع بهانه ای شد برای یاد آوری چند نکته:

- اصرار و اجبار به رعایت یک موضوع، همیشه و همه وقت باعث رعایت اون توسط دیگران نمیشه و چه بسا گاهی اوقات نتیجه عکس داره. به عنوان نمونه به محض خروج از فضای دانشگاه به سرعت چادر ها توسط اکثر این دانشجویان کنار گذاشته میشد. چقدر خوبه که به جای اصرار به اینکه دانشجویان چادر سر کنند روی حجاب و پوشش مناسب و کامل تاکید کنیم. با این توصیف هر حجاب کاملی میتونه حجاب برتر باشه.

- تاکید و تمرکز زیاد روی حجاب خانم ها در این دانشگاه باعث شده که برای پسرها یک حاشیه امن ایجاد بشه! و اونها با هر پوشش که دوست دارن به دانشگاه بیان. در صورتی که لزوم داشتن پوشش مناسب باید هم برای دختر و هم برای پسر بصورت همزمان مطرح باشه.

- به نظر میرسه که این اقدامات،  دفاعی  بد از چادر باشه. و معمولا هم دفاع های بد نه تنها باعث گسترش و تبلیغ برای یک موضوع نمیشه بلکه بعضی وقتها نتیجه منفی و عکس داره.

  انشاا.. که نتیجه تربیت های ما در خانه و مدرسه و جامعه طوری باشه که مفاهیم و ارزشهای اخلاقی و دینی برای بچه ها درونی بشه و نه اینکه از روی اصرار و اجبار رعایت بشه. به اعتقاد روان شناسان و نظریه پردازان تعلیم و تربیت، مفاهیمی که در انسانها درونی بشه در همه حال و در همه جا توسط خود شخص و بدون توجه به نظر دیگران رعایت میشه. به عبارتی دگر اون فرد نه تنها خودش رو در جامعه خودمون ملزم به رعایت این ارزشها و از جمله حجاب میدونه بلکه اون رو در همه جا رعایت میکنه، حتی در بلاد کفر...



نوشته شده در جمعه 91/11/20ساعت 12:33 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |