سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

 

3-    ازدواج سنتی یا مدرن (امروزی)

یکی از موضوعات مهم در بحث ازدواج این است که آیا فرایند ازدواج و خواستگاری سنتی باشد یا اینکه روش سنتی گذشته کارایی لازم را نداشته و لازم است دیدگاههای جدید و امروزی تری برای آن داشته باشیم؟

روش های سنتی و مدرن ازدواج چه مزایا و معایبی دارند؟

آیا در فرایند انتخاب هسر و ازدواج دیدگاه مشترک دختر و پسر کافی است یا اینکه خانواده های دو طرف هم در این فرایند نقش داشته و مؤثرند؟

برخی معتقدند در روش سنتی ازدواج، خانواده ها بیشتر درگیر فرایند آشنایی و ازدواج شده و دختر و پسر هم شناخت عمیق تری نسبت به همدیگر پیدا خواهند کرد. آیا این دیدگاه را قبول دارید؟

برخی دیگر معتقدند ازدواج های امروزی و استفاده از ابزارهای آشنایی مانند: اینترنت، چت، فیس بوک و.. باعت شناخت سطحی و غیرواقعی از همدیگر شده و در نتیجه ازدواج پایداری را به دنبال نخواهد داشت.  دیدگاه شما چیست؟

 در ازدواج سنتی یک ویژگی عمده وجود دارد که آن هم آشنایی و درگیر بودن خانواده ها در فرایند ازدواج است. از طرفی دیگر گاهی اوقات امکان دارد که خانواده ها نقش کمتری برای دختر و پسر قائل شده و دختر و پسر نیز احساسشان این است که هیچ شناختی از همدیگر نداشته و گاهی مجبور به ازدواج می شوند..

در ازدواج مدرن عموما به خاطر اینکه دختر و پسر قبل از اقدام جدی خانواده ها برای ازدواج با همدیگر آشنا شده و از طریق تلفن، اینترنت و یا گفتگوی حضوری باهم ارتباط برقرار می کنند، یک شناخت عمومی از همدیگر پیدا می کنند. اما به نظر می رسد که این ازدواج هم با چالش های جدی روبرو باشد.از جمله:

1- وابستگی عاطفی شدید دوطرف قبل از شناخت واقعی و اطلاع خانواده ها.

2- کم رنگ بودن نقش خانواده ها ( با توجه به اینکه خانواده ها بعد از ازدواج با هم تعامل خواهند داشت).

3- عدم تعهد به رابطه از جانب یکی از طرفین (گاهی دختر یا پسر ارتباط را یک طرفه قطع می کند که این امر برای طرف مقابل مشکلات عاطفی زیادی ایجاد می کند)

4- احتمال مخالفت خانواده ها علیرغم توافق اولیه دختر و پسر برای ازدواج.   

 

      یک نگرانی عمده ای که وجود دارد و قبلا هم روی آن تأکید کردم وابستگی عاطفی دوطرف قبل از شناخت واقعی است. گاهی اوقات دختر و پسر در زمان آشنایی و قبل از اینکه به این نتیجه برسند که مناسب ازدواج با هم هستند و یا اینکه اطمینان حاصل کنند که خانواده هایشان با ازدواج  موافقت می کنند یا نه، به همدیگر علاقه مند شده و گاهی حتی این علاقه به یک وابستگی شدید عاطفی تبدیل می شود. ( البته این مشکل در ازدواج های امروزی و با توجه به ابزارهای ارتباطی جدید بیشتر است.)  گاهی اوقات این وابستگی آنقدر عمیق می شود که دو طرف برای رسیدن به هدف خود (ازدواج) دست به اقدامات نامعقول می زنند و رو در روی خانواده ها قرار گرفته و خانواده ها را مجبور به ازدواج می کنند، که تجربه نشان داده است این ازدواج ها هم آسیب زا و نگران کننده خواهد بود.

    موضوع نگران کننده دیگر این است که گاهی خانواده ها طی توافقاتی تصمیم به ازدواج دختر یا پسر خود بگیرند و بعد از آن با توصیه، تطمیع و یا حتی تهدید، فرزندشان را مجبور به ازدواج می کنند. این الگو که در ازدواج های سنتی بیشتر مشاهده می شود گاهی باعث می شود که دختر یا پسر برای اینکه با نظر خانواده مخالفت نکنند(گاهی توان مخالفت هم ندارند)، اقدام به ازدواج کنند. بررسی این ازدواج ها نشان می دهد که در آینده میزان رضایت مندی این افراد از ازدواج و زندگی مشترک کاهش یافته و مشکلات و تعارضات شدید خانوادگی برای دو طرف به وجود خواهد آمد..  

 

    یک نکته مهمی که لازم هست در نظر داشته باشیم اینکه، ازدواج چه سنتی و چه امروزی آن اگر چشم و گوش بسته و بدون آگاهی باشه میتواند آسیب زا باشد.  در هر دو وضعیت با یک سری اقدامات پیشگیرانه می توانیم ازدواج آگاهانه ای داشته باشیم. به تعدادی از این اقدامات با تفکیک نوع ازدواج اشاره می کنم:

    سنتی: در ازدواج سنتی معمولا خانواده پسر با خانواده دختر صحبت می کنند و موضوع ازدواج را مطرح می کنند. در این وضعیت حتما لازم است تا خانواده دختر جواب را منوط  به کسب اجازه از دخترشان بدانند و در اولین فرصت با اطلاعات اولیه ای که از پسر کسب میکنند موضوع را با دخترشان مطرح کنند. و در مرحله بعد زمینه گفتگوی دختر و پسر را ( که بر حسب نیاز حداکثر 4 تا 5 جلسه هم می تواند باشد) فراهم کنند و در صورت توافق دختر و پسر، زمینه را برای اقدامات بعدی فراهم کنند و در همه این مراحل هم دیدگاه دختر و پسر را مد نظر داشته باشند. نکته مهم اینکه درصورت عدم توافق دختر و پسر خانواده ها از اجبار آنها به ازدواج خودداری نمایند، همچنین نکته مهم تر اینکه پسر و مخصوصا دختر، صرف اینکه با ازدواج سنتی مخالف است با هر پیشنهاد ازدواجی از این نوع مخالفت نکند.

    امروزی: همانطوری که قبلا هم مطرح کردم این ازدواج معمولا از طریق چت اینترنتی، تلفن همراه، آشنایی در محل کار، و یا گاهی از طریق آشنایی در پارک، خیابان و ... صورت می گیرد. دوطرف هم ابتدا با قصد آشنایی و در مرحله بعد به قصد ازدواج با هم صحبت می کنند. در این روش نگرانی های زیادی وجود دارد که مهمترین آن وابستگی شدید و قطع ارتباط از جانب یکی از طرفین می باشد. در این خصوص لازم است در اولین فرصت دو نفر این ارتباط را شفاف کنند و تا حد امکان وارد حوزه عاطفی ارتباط نشوند. همچنین لازم است تا با هم توافق کنند که موضوع را با خانواده های خود مطرح کنند و خانواده ها هم صرف اینکه پسر و دختر از قبل با آنان هماهنگی نکردند با این ازدواج مخالفت نکنند. البته از این مرحله به بعد می توانند بر اساس مراحلی که در ازدواج سنتی مطرح شد عمل کنند. یکی از مشکلات و نگرانی های عمده ای که وجود دارد و در برخی از این نوع آشناییها برخورد کردم اینکه یکی از طرفین (عموما پسر ها) قبل از این که اقدام رسمی و قانونی برای ازدواج صورت گیرد بخواهد این رابطه را به سمت یک رابطه عاطفی و جسمی نزدیک و یا حتی رابطه جنسی ببرد که اگر این کار هم صورت کیرد باز هم فرایند ازدواج و مشکلات آینده آن پیچیده تر می شود. و در صورتی که این رابطه به ازدواج ختم نشود احتمال اینکه دو طرف به سمت افسردگی و سایر مشکلات شدید عاطفی و روانی و حتی تنفر از ازدواج کشیده شوند خیلی زیاد است.

    در پایان باز هم تأکید می کنم خانواده ها و دختر و پسرهای عزیز از عناوین "سنتی" و "امروزی" ازدواج هراسان و گریزان نباشند. واقعیت این است که نوع "سنتی و امروزی" ازدواج خیلی مهم نیست بلکه نکته مهم داشتن یک ازدواج آگاهانه و با شناخت کامل است.

این داستان ادامه دارد...  


نوشته شده در سه شنبه 90/10/20ساعت 1:55 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |