سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

سلام

    این موضوعی که میخواهم اشاره کنم چند وقتی است که ذهنم رو مشغول کرده. از طرفی موارد زیادی از این مشکل رو مخصوصا طی یکی دوسال اخیر مشاهده کردم و این باعث شد که انگیزه بیشتری برای نوشتن این مطلب پیدا کنم. از طرفی هم گاهی اوقات وقتی در جمع همکاران به این موضوع اشاره می کنم احساس می کنند که این یک حساسیت شخصی است. در صورتی که اعتقاد من این هست که این بحث تأکید روی اصول اخلاق حرفه ای مشاوره و راهنمایی به منظور حفظ و صیانت از حریم مشاور و مشاوره و همچنین رعایت حقوق خدمت گیرنده (مراجع) است. یک یاد آوری مهم اینکه دوست دارم خوانندگان، این مطلب را به عنوان یک بحث پیشگیرانه بدانند، و به هیچ وجه قصد ندارم که خدای نکرده دیدگاه منفی نسبت به مشاور و مشاوره بوجود بیاید.

و اما موضوع چیست؟

در مشاوره همیشه روی یک اصل مهم تأکید میشود و آن هم "رابطه حرفه ای" بین مشاور و مراجع است.

متأسفانه گاهی اوقات برخی افرادی به تجارب خود از مشاوره و راهنمایی اشاره می کنند که با کمی تأمل متوجه می شویم که این اقدامات مشاوره ای با اصول حرفه ای مشاوره مغایرت دارد و به هیچ وجه مشاوران حرفه ای از این روشها استفاده نمی کنند. در ادامه قصد دارم به برخی از این موارد اشاره کنم :

1-      مشاوره و راهنمایی باید در فضا و مکان رسمی صورت بگیرد، مکان هایی مانند کلینیک های مشاوره دولتی و خصوصی، درمانگاههای دارای مجوز و بیمارستان ها.  یک نکته مهم اینکه عموما در دفاتر مشاوره خصوصی(شخصی) هم این کار صورت می گیرد که در این صورت تابلوی مشاور بر سردر آن مرکز نصب شده و معمولا مجوز فعالیت مشاور هم در داخل دفتر مشاوره نصب می شود. بنا بر این باید از صحبت هایی که در مکان هایی مانند کافی شاپ، پارک، مکانهای خصوصی مشاور و مراجع و.. به عنوان مشاوره صورت می گیرد جدا خودداری و پرهیز شود. همچنین در فضای مجازی هم ابتدا باید هویت راهنما و یا مشاور را احراز کنیم و پس از آن اقدام به مشاوره کنیم. معمولا مشاوره های اینترنتی در سایت هایی که رسمی هستند و اطلاعات دقیقی از خود ارائه می دهند صورت می گیرد. (در مشاوره های اینترنتی از دادن جزئیات اطلاعات شخصی و خانوادگی خود و یا تصاویر شخصی جدا خودداری نمایید).

2-      محتوای صحبت های مشاور و مراجع باید هماهنگ با فرایند مشاوره باشد و مشاور نمیتواند بدون اینکه ضرورتی داشته باشه و صرفا جهت کنجکاوی وارد حریم شخصی و خصوصی افراد شود. به عنوان نمونه وقتی در خصوص راهنمایی شغلی صحبت میشود نیازی به ورود به تجارب شخصی عاطفی و یا جن.سی مراجع نیست. البته در بررسی مشکلات زناشویی و خانوادگی و در برخی مشکلات دیگر شاید نیاز باشد که مشاور برای بررسی دقیق تر وارد این حوزه ها شود که مانعی نداره، ولی رضایت مراجع شرط اصلی دادن این اطلاعات است.

3-      گاهی اوقات مشاوره به صورت تلفنی هست و مشاور و مراجع به صورت تلفنی با هم صحبت می کنند. در حال حاضر تلفن 148 بصورت فراگیر و در کل کشور مشاوره رایگان ارائه می دهد و برخی از مراکز مشاوره خصوصی                    و دولتی دارای مجوز هم بخشی از فعالیت های خودشان را به صورت تلفنی ارائه می دهند.  نکته مهم دیگر اینکه گاهی اوقات فرد مشاور به میل خود یا به اصرار مراجع شماره همراه و حتی گاهی شماره منزل خود را برای مشاوره تلفنی در اختیار مراجع قرار می دهد، که این موضوع هم می تواند مشکلات حقوقی و قانونی زیادی را برای دو طرف ایجاد کند و لازم است از آن پرهیز شود.

4-      در صورت نیاز به تماس و پیگیری کار مراجع، این کار توسط واحد پذیرش و یا مددکاری مرکز مشاوره و از طریق شماره تلفن رسمی آن مرکز صورت می گیرد. بنابر این مشاور نمی تواند شخصا و با استفاده از تلفن شخصی خود اقدام به برقراری تماس با مراجع نماید،( چه به منظور پیگیری و چه به منظور ادامه مشاوره به صورت تلفنی).

5-      مشاور و مرکز مشاوره حق الزحمه مشاوره را بصورت رسمی دریافت می کند و رسید آن وجه را به مراجع ارائه می دهد بنابر این پرداخت وجه به صورت غیر رسمی و غیر شفاف توصیه نمی شود.

6-      مشاور نمی تواند به مراجع خود هدیه دهد (عطر، ادکلن، گل و... )، همچنین لازم است که مراجع هم از انجام این کار پرهیز کند.

7-      مشاور و مراجع نمی توانند ارتباط عاطفی (یا خدای نکرده ارتباط جسمی یا جن.سی) با هم داشته باشند. وابستگی عاطفی شدید مراجع و مشاور (و بالعکس) می تواند مشکلاتی را در فرایند مشاوره ایجاد کند. همچنین طبق یک اصل حرفه ای ( که بین المللی هم هست) مشاور و مراجع نمی توانند با هم ازدواج کنند، (مگر اینکه حداقل 2 سال از قطع ارتباط حرفه ای و فرایند مشاوره آنها بگذرد.)

·          و اما نکته مهم اینکه وجود مشکلات بالا می تواند یک ارتباط مشاوره ای را آسیب زا کند. بنا بر این همه هدف ما باید این باشد با رعایت آنها مشکلی برای خود (به عنوان خدمت گیرنده یا مشاور) ایجاد نکنیم...

·          و دیگر اینگه مجددا تأکید می کنم که این مطلب جنبه پیشگیرانه دارد و به هیچ وجه قصد زیر سؤال بردن مشاور و مشاوره  را نداشته و همانطور که قبلا هم اشاره کردم هدف آن حفظ و صیانت از این حرفه می باشد...

منتظر شنیدن نظرات تان هستم...


نوشته شده در جمعه 90/11/28ساعت 1:16 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |