سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

1. چر ازدواج؟

 همه ما برای ازدواج دلایل زیادی داریم. دلایلی که ذکر می شود طیف گسترده و بعضا متفاوتی از دلایل را شامل می شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

 1. برآورده کردن نیازهای عاطفی.

 2. برآورده کردن نیازهای جنسی.

 3. کامل کردن دین و ایمان(از دیدگاه اسلام).

 4. تجربه کردن دوره جدیدی از زندگی "متأهلی"

 5. تجربه پدر یا مادر شدن.

 6. اگر ازدواج نکنم، دختر/پسر مورد علاقه ام رو از دست می دهم.

 7. دوستانم ازدواج کردند، از آنها عقب نمانم!

 8. برای داشتن یک هم صحبت و همراه خوب.

 9. برای دستیابی به استقلال.

 10. جبران شکست عاطفی قبلی.

 11. اصرار زیاد پدر و مادر. و...

 این موارد دلایلی است که افراد مختلف برای ازدواج ذکر می کنند.

 نظر شما چیست؟ چه دلایل دیگری برای ازدواج وجود دارد؟

 "این پست به روز خواهد شد"

تکمیلی1: خانم های مجردی که قصد ازدواج دارند،  روی انگیزه کسب استقلال خیلی تأکید دارند، در صورتی که آقایون و بویژه خانم های متأهل بر این باورند که ازدواج باعث میشه که استقلال از بین بره و یا حتی محدودیت هایی برای ما بوجود بیاد...

دوستان، نظر شما چیه؟  

     تکمیلی2 ( 10/9/1390):

(در این گفتار از کتاب "درباره ازدواج" دوست و همکار گرامی ام جناب آقای میرمحمد صادقی بهره گرفته ام.)

 دلایل زیادی برای ازدواج وجود دارد . برخی از این دلایل مثبت است یعنی اگر ازدواج بر مبنای آن صورت گیرد مشکلات کمتری در انتظار زندگی دو طرف خواهد بود. برخی از مهمترین دلایل مثبت ازدواج عبارتند از:

1- مصاحبت و همراهی: به این معنی که در سفر زندگی شریک و همراهی داشته باشیم.

  2-عشق و صمیمیت : نیاز به عشق و صمیمیت با نیاز به مصاحبت و همراهی رابطه دارد. مصاحبت و همراهی مناسب دوطرف می تواند صمیمیت و عشق بیشتری ایجاد کند.  

  3- شریک حمایت کننده : دلیل مناسب دیگر فرصتی است که ازدواج برای رشد خود و همسر به عنوان یک انسان فراهم می کند. شریک شدن در موفقیت های یکدیگر و حمایت اصیل و صمیمانه می تواند ارتباط را تقویت کند و به آن ثبات دهد. ازدواج مناسب می تواند بهترین فرصت برای موفقیت باشد.

  4- شریک جنسی : ازدواج منبع با ثبات و راهی قانونی و مشروع برای ارضای جنسی هر دو نفر است. اما اگر تنها دلیل ازدواج نیاز جنسی باشد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

  5- والد شدن : تمایل دختر و پسر برای تجربه کردن نقش پدری و مادری و داشتن فرزند یکی از دلایل مثبت ازدواج است. البته شرایط خاصی برای این موضوع وجود دارد که لازم است جداگانه بررسی گردد.

    اما برخی دیگر از دلایل ازدواج،  منفی می باشد و ازدواج بر مبنای آن احتمال وقوع مشکلات بعدی را در زندگی مشترک افزایش می دهد. عمده ترین این دلایل عبارتند از:

1- شورش بر علیه والدین : تعارض و اختلاف با والدین می تواند یکی از دلایلی باشد که فرد جوان را به سوی ازدواج سوق می دهد وقتی فردی در خانواده ای زندگی می کند که والدین او اهانت کننده و تحقیر کننده و یا معتاد هستند به نظر می رسد ازدواج انتخاب موجهی برای او باشد. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افرادی که از آزار والدین به ازدواج پناه برده اند، ازدواج آنها نیز یک ازدواج ناموفق و آزار دهنده بوده است.

  2- جستجوی استقلال: بسیاری هستند که ازدواج می کنند تا مستقل شوند. معمولا افراد با اتکای به همسر و دیگران نمی توانند به استقلال برسند. واقعیت این است که مستقل شدن سالها وقت می برد و امری است وابسته به خود فرد، تا هرچه بیشتر روی پای خود بایستد و به عبارتی دیگر احساس استقلال داشته باشد.

  3- التیام یک ارتباط شکست خورده: ارتباطی که بر اساس التیام شکست های یکی از دو نفر شکل بگیرد از همان آغاز در معرض خطر است . جرا که عاطفه ی بین آن دو نه تنها به دلیل دوستی و عشق نیست بلکه بخاطر شفابخشی و التیام زخم ها و جراحات ارتباط کهنه دیگری است که قبلا رخ داده است.

  4- فشار خانواده و یا اجتماع( ازدواج اجباری): برخی از خانواده ها مطابق آداب و فرهنگ و عرف خود برای ازدواج به جوانان فشار می آورند. این فشارها گاهی نامحسوس و ظریف است و گاهی با صراحت و مستقیم از جوان خواسته می شود که ازدواج کند. گاهی هم برخی از دانشجویان که از شهر و خانواده دورند وقتی شاهد ازدواج دوستان خود هستند تمایل به ازدواج پیدا می کنند. برخی افراد تحت فشار خانواده یا دوستان به یک ازدواج از قبل ترتیب داده شده تن می دهند. شتاب در ازدواج به ازدواج شاد و سالمی منجر نمی شود.

  5- نیاز جنسی : ازدواج فقط برای رفع نیاز جنسی احتمالاً نمی تواند به ازدواج موفقی منجر شود چرا که دیگر عوامل مرتبط با ازدواج، معمولاً از چشم دور می ماند عواملی که بعدا برای ما خیلی اهمیت پیدا می کنند. این مسأله در مردان و یا افراد مذهبی تر بیشتر مشاهده می شود.

  6- دلایل اقتصادی : امنیت اقتصادی و نیز تغییر طبقه اجتماعی که با وضعیت اقتصاد ارتباط دارد، همواره یکی از دلایل ازدواج بوده است . تکیه بر وضعیت مالی همسر و مبنا قرار دادن آن برای ازدواج می تواند مشکل ساز باشد.

7- تنهایی و استیصال : همه ما گاهی احساس تنهایی می کنیم. اما ازدواج به این دلیل نادرست است.

8- احساس گناه : گاهی در رابطه با یک نفر به دلیل احساس گناه یا ترحم نسبت به او ازدواج می کنیم. این موضوع در افرادی که رابطه دوستانه و عاطفی دارند و پس از مدتی تصمیم به قطع این رابطه می گیرند بیشتر وجود دارد.

9- احساس کمبود و تهی بودن : گاهی افرادی که هدفی را در زندگی دنبال نمی کنند، احساس ناکامی دارند و نمی دانند از زندگی چه می خواهند، برا ی حل این مشکل به ازدواج روی می آورند.

<< ازدواج زمانی موفق تر خواهد بود که دو نفر "بخواهند" ازدواج کنند تا اینکه " نیاز " به ازدواج داشته باشند >>


نوشته شده در شنبه 90/8/28ساعت 10:59 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |