سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

داستان دوم ازدواج...

2. سن ازدواج

  •  به نظر شما سن مناسب برای ازدواج چه سنی هست؟
  •  بررسی های مختلف نشان دهنده این موضوع هست که سن ازدواج دختر و پسر ایرانی بالا رفته است. آیا این موضوع می تواند مشکلاتی را برای ازدواج بوجود بیاورد؟
  •  آیا سن به تنهایی یک ملاک برای ازدواج هست؟ یا اینکه در کنار ملاک های دیگر باید به سن ازدواج پرداخت؟
  • آیا دختر و پسری که بالغ شدند، آمادگی ازدواج را دارند؟
  • کدام یک مهمتر است، سن تقویمی یا سن عقلی، عاطفی و اجتماعی؟
  • آیا "خواستن" برای ازدواج مهم تر است یا "توانستن"؟

 

    یکی از موضوعات مهم در کنار سن ازدواج، اختلاف سنی دختر و پسر است. برخی معتقدند که هماهنگی و هم فکری و علاقه دختر و پسر به همدیگر ملاک مهمی است و اختلاف سنی موضوع مهمی نمی باشد. به نظر شما:

اختلاف سنی مناسب برای دختر و پسر چند سال می باشد؟

دختر و پسر هم سن می توانند با هم ازدواج کنند؟

ازدواج دختر با پسر کوچک تر مناسب است یانه؟

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در خصوص سن مناسب برای ازدواج دیدگاههای مختلفی وجود دارد. عده ای بلوغ جنسی را شرط لازم و نه کافی برای ازدواج می دانند و در عین حال بیشتر روی بلوغ اجتماعی و عاطفی تأکید دارند. سن بلوغ جنسی مشخص است اما آیا یک پسر یا دختر  که دوران بلوغ را سپری کرده اند آمادگی ازدواج را دارد؟

 واقعیت این است که دختر و پسر باید آمادگی عاطفی، روانی و اجتماعی لازم برای ازدواج را داشته باشند و در واقع بتوانند نقش های مختلف را پس از ازدواج بپذیرند(نقش همسر، نقش پدر، مادر و...)  که این آمادگی معمولا چندین سال بعد از بلوغ جسمی ایجاد می شود. دختر و پسر به اقتضای شرایط خانواده، سبک تربیتی و..  در سنین متفاوتی به این آمادگی می رسند.

نکته مهم اینکه  ما باید سن را در کنار آیتمهای دیگر مانند: هماهنگی خانواده ها و تحصیلات و سایر شرایط در نظر بگیریم.

واقیعت این است که  در حال حاضر لازم است برای ازدواج دختران زیر 20 سال و پسران زیر 25 سال دقت بیشتری صورت گیرد. البته منع به ازدواج در این سن معمولا مورد اقبال خانواده ها واقع نمی شود ولی بررسی این  ازدواج ها نشان دهنده وجود مشکلات جدی می باشد. این نگرانی وقتی که دو طرف از جهت سطح تحصیلات، سطح طبقاتی و خانوادگی، سطح اقتصادی و مذهبی با هم اختلاف زیادتری داشته باشند به مراتب بیشتر می شود.

در مورد اختلاف سنی مناسب هم با توجه به اینکه  بلوغ جنسی و به دنبال آن بلوغ عاطفی و اجتماعی در پسر 3 تا 5 سال دیرتر از دختر بوجود می آید بنابر این منطقی ترین کار این است که حداقل همین اختلاف را  در ازدواج مد نظر داشته باشیم. البته اگر هماهنگی کامل بین دختر و پسر وجود داشته باشد اختاف سنی بیشتر از این سن هم مشکلی ایجاد نمی کند.

یک نکته مهم دیگر اینکه اختلاف سنی کم در ازدواج دختر و پسری که در سنین پایین تری ازدواج می کنند تأثیر منفی بیشتری روی زندگی مشترک شان خواهد داشت. ازدواج دختر و پسر همسن حتما باید با دقت بیشتری صورت گیرد. در خصوص ازدواج دختر با پسر کوچک تر از خود هم این نگرانی ها بسیار جدی تر شده و حتی برخی این نوع ازدواج ها را منع می کنند. ( البته در این خصوص فرهنگهای مختلف دیدگاههای متفاوتی دارند.).    

 

این داستان ادامه دارد...


نوشته شده در دوشنبه 90/9/21ساعت 6:14 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |