سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

سلام

        ظاهرا، آموزش و پرورش قصد داره که از سال جدید تحصیلی، نظام آموزش 6-3-3  و به دنبال آن احیای ششم ابتدایی رو اجرایی کنه. واقعا جای یک سؤال خیلی جدی وجود داره که آیا این اقدامات با پشتوانه فکری و علمی صورت میگیره یا با دلایل خاص و برای رفع مشکلات موقتی؟ (یادم میاد چند سال قبل گفته میشد که برای مقابله با کمبود معلم زبان آموزش زبان انگلیسی رو از سال اول راهنمایی حذف کردند!).

در بررسی نظام آموزشی در یکی دو دهه اخیر مشخص میشه که سیستم آموزشی ابتدایی تا متوسطه ما  تغییرات زیادی داشته که از جمله آنها: ایجاد سیستم ترمی، ایجاد سیستم سالی واحدی، ایجاد دوره پیش دانشگاهی، ارزشیابی توصیفی ابتدایی، حذف و ایجاد مجدد معاونت پرورشی و آخرین نمونه آن هم احیای ششم ابتدایی هست. اینکه ما بر اساس مدل های جدید آموزش، نظام آموزشی خودمون رو تغییر و تطبیق بدهیم چیز بدی نیست اما اعمال تغییرات سریع روی سیستم آموزشی دانش آموزان نه تنها باعث سردرگمی دانش آموزان میشه بلکه باعث نارضایتی مجموعه مربیان آموزشی هم خواهد بود.  

واقعا،  فرزندان ما چه گناهی کردند که باید سوژه ای برای آزمایش این تغیرات گاه و بیگاه باشند؟

 

و اما چند پیشنهاد:

   1-    بازبینی نظام آموزشی در مقاطع زمانی 10 یا 20 ساله و در صورت نیاز تغییر قوانین در سطح کلان و نه با ارائه بخشنامه و آئین نامه.

2-  انجام تغییرات احتمالی،  ابتدا در سطحی محدود و آزمایشی و سپس اجرای عمومی و کشوری آن.

3-  آموزش دقیق و علمی مجریان (با یک همایش و دوره آموزشی یکی دو روزه نمی توان مجریان را توجیه کرد!)    


نوشته شده در سه شنبه 91/5/3ساعت 5:2 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |