سفارش تبلیغ
صبا ویژن























نگاه نو

سلام

    هفته قبل برای شرکت در یک همایش که در مورد اعتیاد برگزار شد رفتم. نمی دانم واقعأ آمارهایی که معتادین در کشور ما را بین 3 تا 4 میلیون برآورد می کند چقدر صحت دارد. ولی این را دقیقأ می دانیم که اعتیاد در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

 توجیه عده ای اینست که مواد مخدر زیاد شده است (البته شاید درست باشد ولی کشور افقانستان که مهد مواد مخدر است آمار اعتیادش کمتر از ما می باشد).

عده ای می گویند سختگیری نکردن مسولین باعث افزایش اعتیاد است(در صورتی که شیوه های جدید اعتیاد و مصرف مواد وجود دارد که سختگیری مسولین هم تأثیری در آن ندارد)

و عده ای دیگر نیز معتقدند که جوانان ما به خاطر فرار از مشکلات روحی ، روانی و اجتماعی پیش روی خود به سمت مواد مخدر روی می آورند.

     به هر جهت، همه موارد ذکر شده به عنوان عوامل بروز و گسترش اعتیاد در جای خود قابل بحث است. اما آنچه اهمیت دارد اینست که باید همه سعی و تلاش کنند تا از شیوع اعتیاد در بین جوانان و افرادی که آسیب پذیری بیشتری دارند جلوگیری کنند.

    بررسی های مختلف نشان داده است که مهمترین علت اعتیاد در بین جوانان تعارف دوستان و مصرف تفننی بوده است. همچنین مهمترین ویژگی افرادی که به سمت مصرف مواد (خصوصأ در نوجوانی و جوانی ) می روند عزت نفس پایین می باشد.

با این توصیف توجه به موارد زیر در پیشگیری از اعتیاد اهمیت ویژه ای دارد:

ـ تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان.

ـ تقویت اعتماد به نفس و مهارت « نه» گفتن.

ـ توجه خانواده ها به نیاز های روحی نوجوانان و داشتن ارتباط صمیمانه خانواده ها با نوجوان.

ـ آگاهسازی جامعه و خصوصأ جوانان در مورد عوارض جسمی، روحی و اجتماعی مصرف مواد مخدر.

ـ و در نهایت ایجاد فضای امن و آرام همراه با نشاط برای جوانان توسط خانواده ها و جامعه.

    امید آنکه با سعی و تلاش عمومی بتوانیم عوارض این معضل اجتماعی را در جامعه کم کنیم.

    

   تا بعد...


نوشته شده در چهارشنبه 84/2/7ساعت 7:54 صبح توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |

     سلام

     این اولین مطلب من در سال 84 می باشد. امیدوارم که تعطیلات عید حسابی به شما خوش گذشته باشه. ما که چند روزی رفتیم اصفهان و بعدش هم شمال، جای شما حسابی خالی بود.

    بگذریم، راستش چند روزی به این موضوع فکر می کردم که نداشتن قوانین مربوط به حقوق مولفین (به عبارتی دیگر کپی رایت) جه مشکلاتی را به وجود می آورد. البته این امر مربوط به حوزه کتاب نمی شود، خیلی از محققین طرح های تحقیقاتی زیادی را تهیه می کنند که به راحتی توسط دیگران مورد استفاده قرار می گیرد بدون اینکه صاحب طرح اطلاعی از آن داشته باشد.

از جمله مشکلات دیگری که متأسفانه وقت و انرژی زیادی را هدر میدهد موازی کاری دستگاههای مختلف می باشد.

به عنوان نمونه سازمان بهزیستی طرح های زیادی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد که یکی از آنها طرح مهارت های زندگی می باشد که انصافأ کار کارشناسی زیادی هم روی آن صورت گرفته است و در حال حاضر هم در حال اجرا می باشد. اما در کنار اجرای آن می بینیم که دستگاههای دیگر هم اقدام به برگزاری دوره های مشابه می کنند که اصلأ ارتباطی با وظایف ذاتی آنها نداشته وحتی اجرای صحیح طرح ها را دچار مشکل میکند.

 راستی اگر شهرداریها اقدام به برگزاری دوره های مهارت های زندگی کنند، لابد تا چند وقت دیگر بهزیستی هم باید خودش را برای ارائه خدمات شهری ومرمت خرابی کوچه پس کوچه های شهر ها آماده کند!

امیدوارم که با کم کردن این موازی کاری ها دستگاههای مختلف بتوانند خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهند.

تا بعد...  


نوشته شده در سه شنبه 84/1/23ساعت 2:11 عصر توسط محمد مجیدی| نظرات ( ) |

<      1   2   3   4